Stones in the Road: Geographic Narratives and Memories in the School Space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.64238/geopuc.2025.106

Keywords:

Geography, Poetic Dimension, Scientific Dimension, Imagination

Abstract

The objective of this study is to understand how the construction of the image of the world, with the study of school Geography that contemplates the rational and the symbolic, as well as the imagination, can bring geographical science closer to the daily life lived by students. This study is anchored in the studies of Edgar Morin, Gaston Bachelard, Michel Maffesoli, Christine Delory-Momberger, Fritjof Capra, among others. This is a qualitative, bibliographic and field research, with the use of unstructured interviews with four actors, two teachers and two students. We realize that Geography is not yet considered as a world to be deciphered in a scientific and poetic dimension, because the dimension related to emotion and sensitivity is not yet taken into account.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Alguma poesia. São Paulo: Ed. Nova Aguilar, 1973.

ANDRADE, Carlos Drummond de. A rosa do povo. 21. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BARROS, Manoel. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.

CAPRA, Fritjof. Falando a linguagem da natureza; princípios da sustentabilidade. In: STONE, M.; BARLOW, Z.(Orgs.) Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 26. Ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.

CIRLOT, Juan-Eduardo. Dicionário de símbolos. São Paulo: Editora Moraes, 1984.

DELORY-MONBERGER, C. As histórias de vida: da invenção de si ao projeto de formação. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Brasília: EDUNEB, 2014.

FRÉMONT, A. A região, espaço vivido. Coimbra: Almedina, 1980.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2005.

KAST, Verena. A alma precisa de tempo. Petrópolis: Vozes, 2016.

KAST, Verena. Sísifo: vida, morte e renascimento através do arquétipo da repetição infinita. São Paulo: Cultrix, 2017.

MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos. Rio de Janeiro: Forense, 1987.

MENDONÇA, José Tolentino. A mística do instante: o tempo e a promessa. São Paulo Paulinas, 2016.

MORIN, Edgar. A via: para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.

MORIN, Edgar. Díaz, C.J.D. Reinventar a educação: abrir caminhos para a metamorfose da humanidade. São Paulo: Palas Athena, 2016.

PITTA, Danielle P. R. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Rio de Janeiro: Atlântica, 2005.

Published

2025-05-10

How to Cite

CHAVES , Iduina Edite Mont Alverne Braun; MARQUES, Marcio Mori; MENEZES, Eduardo Pimentel. Stones in the Road: Geographic Narratives and Memories in the School Space. GeoPuc, Rio de Janeiro, Brasil, v. 17, p. e00106, 2025. DOI: 10.64238/geopuc.2025.106. Disponível em: https://geopuc.emnuvens.com.br/revista/article/view/106. Acesso em: 29 sep. 2025.