The periurban landscape of Garanhuns/Brazil: potentialities and contradictions
DOI:
https://doi.org/10.64238/geopuc.2023.13Keywords:
Rivers and Society, Environmental education, Pedagogical practices, Virtual gamesAbstract
The Anthropocene marks a period of urgency in discussions about the current model of appropriation
of nature by society and new reflections on the management of natural resources. Thus, it becomes
urgent to consider new perspectives that break with the utilitarian, economicist and reductive
logic of rivers and waters perceived only as natural/water resources. Given this, schools as a
fundamental locus for building environmental education assumes an important role in the
construction of spatial practices and citizen training and management, based on the biophysical
dynamics of rivers, on the symbolic and affective relationships of communities with rivers. The
production and use of Games, due to their playful and dynamic character, has been presented as a
current alternative in the critical formative process about society and nature relations,
constituting an important pedagogical strategy in the field of Environmental Education. The
extension project “Conexões-Rios” seeks to promote the reconnection between rivers and society
through pedagogical practices centered on Environmental Education, stimulating the visibility of
rivers as important elements of the landscape and the daily lives of subjects. The objective of
this work is to approach the experience of creating and using the digital game “O chamado do rio”,
as a language and tool for re-signification of the students' view of rivers, based on the
experience of creating a collective game developed by extension students, together with the school
community. from Colégio Estadual Carmem de Luca Andreiolo, located in the municipality of Miguel
Pereira, in the context of the Guandu
Catchment (RJ).
Downloads
References
BRUNER, J.S. Sobre a Teoria da Instrução. São Paulo: Ph Editora Ltda. 1ª ed. Brasileira. 2006.
BREDA, T. V. Jogos geográficos na sala de aula. Curitiba: Appris. 1ª ed. 2018.
BRIERLEY, G. J. Finding the Voice of the River: Beyond Restoration and Management. Springer Nature Switzerland AG. Palgrave macmillan. 179p, 2020. DOI: http://doi.org/10.1007/978-3-30-27068-1
CORRÊA, R. L. Espaço: um conceito chave da Geografia. In: CASTRO, I. .: GOMES, P. C; CORRÊA, R. L. (Org.) Geografia: Conceitos e Temas. 2 ed. Rio de Janeiro. Bertrand Brasil, 2000. P 15-47.
DEWEY, J. A escola e a sociedade e a criança e o currículo. Tradução Paulo Faria, Maria João Alvarez e Isabel Sá. Lisboa: Relógio D’água, 2002.
GUIMARÃES, M. Educação ambiental crítica. In: Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Diretoria de Educação Ambiental; LAYRARGYES, P. P. (coord.). – Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
HANNAFIN, M.; LAND, S.; OLIVER, K.; Open Learning Environments: Foundations, methods, and models. In: Instructional-design theories and Models: A new paradigm of instructional theory. REIGELUTH, C. M. (orgs). Lawrence Erlbaum associates. Vol. 3. Mahwah, New Jersey., 1999.
KRENAK - Vivos na Natureza Morta. Direção: Andrea Pilar Marranquiel, Brasil. Produção: Canal Futura, 2017. 5 Vídeos (75 min). Disponível em:< https://canaisglobo.globo.com/assistir/futura/krenak/t/GSYXJbmMyc/>. Acesso em: 14/04/2021.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental transformadora. In: Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Diretoria de Educação Ambiental; LAYRARGYES, P. P. (coord.). – Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
MARÇAL, M.S; CASTRO, A.O.C; LIMA, R.N.S. Geomorfologia Fluvial e Gestão dos Rios no Brasil. In: UGB - União da Geomorfologia Brasileira. Revisões da Literatura da Geomorfologia Brasileira. Capítulo 9. 2022. Link: http://lsie.unb.br/ugb/livros.
MOORE, J. W. Anthropocene or Capitalocene? Nature, History, and Crysis of Capitalism. PM press, Oakland – CA, 2016. 241p.
PATEL, R.; MOORE, J. W. A History of the world in seven cheap things. Black Inc, Australia, 2018. 289p.
PAULA, D. A. A história de uma morte anunciada. Tempos Históricos. Vol 1. n.1., p.67-92. 1999.
PAULA, D. A. A Light no Brasil: a história como tragédia. Ciência Geográfica. Vol. 10 p. 41-48, 1998.
PAULA, D. A. Na contramão da utopia: a memória da destruição de São João Marcos. Revista de História Regional, Vol. 1. N.1, p.41-56, 1996.
Plano Estadual de Recursos Hídricos do Estado do Rio de Janeiro. Instituto estadual do ambiente – INEA. Relatório Síntese. Rio de janeiro, 2014. Disponível em:< http://www.inea.rj.gov.br/cs/groups/public/documents/document/zwew/mdcx/~edisp/inea0071539.pdf>
REIGOTA, M. O que é educação ambiental. 5ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. Vol. 1. 107p.
ROSA, A. M. R.; GUARDA, V. L. M. Gestão de recursos hídricos no Brasil: um histórico. Revista Direito Ambiental e Sociedade, [s.l.], Vol. 9, n. 2, p. 197-220, maio/ago. 2019.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo (Edusp), 2002.
SILVA, L. O.; CABRAL, G. K. P; MARÇAL, M. S; CASTRO, A. O. C. O projeto Conexões Rios: Games e ressignificação das relações entre Rios e Sociedade na educação Básica. In: Núbia Deborah Araújo Caramello. (Org.). Diálogo transfronteiriço e transversal em prol da gestão dos Rios e das águas. 1 ed. ITUIUTABA, MG.: ZION, 2022, Vol 1. , p. 1-18.
STEFFEN, W.; CRUTZEN, P.J.; MCNEILL, J.R. The Anthropocene are humans now overwhelming the great forces of nature. AMBIO: A Journal of the Human Environment, vol.36, n.8, p. 614-621, Out 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista GeoPUC pertencem aos seus respectivos autores, com os direitos de primeira publicação cedidos à Revista. Toda vez que um artigo for citado, replicado em repositórios institucionais e/ou páginas pessoais ou profissionais, deve-se apresentar um link para o artigo disponível no site da GeoPUC.
Os trabalhos publicados estão simultaneamente licenciados com uma Licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0.