Geographies of Youths: mapping youth spatialities
Keywords:
Youths, Geography, Diversities, Inequalities, PerceptionsAbstract
Introduction: This text is derived from the conference on Youth given during the closing table of the event II Latin American Congress on Geography Teaching (CLEG) and I Colloquium on Inclusive Geography (CoGIn), in which several aspects related to understanding the youth in Geography. At the conference, we explored topics such as legislation related to youth, the didactic perspective for approaching youth in Geography and important concepts such as difference, diversity and inequality. Objectives: In this text, we will revisit the main topics covered at the conference, highlighting the importance of understanding the specificities of contemporary youth and how Geography can contribute to this understanding. Methods: This is an essay-style text. Results: Firstly, we will discuss legislation related to youth and how the Youth Statute establishes fundamental rights for young Brazilians. Next, we will address the didactic perspective in approaching youth in Geography, highlighting the importance of knowing the specialties of schooled youth and their perceptions of the urban and school environment. Finally, we will explore the concepts of difference, diversity and inequality, emphasizing how these aspects are fundamental to understanding the multiple realities experienced by young people in Brazil. Conclusion: Throughout this text, we will seek to reflect on how Geography can contribute to a broader and contextualized understanding of young people, recognizing their diverse identities, experiences and challenges.
Downloads
References
ABRAMO, Helena Wendel. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação. São Paulo: ANPEd, n. 5, maio-agosto; n. 6, setembro-dezembro, p.25-36, 1997. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-24781997000200004&script=sci_abstract. Acesso em: 28 mar. 2024.
BARBOSA, Júlia Silveira; SANTOS, Gabriela Borba Bispo dos Santos; OLIVEIRA, Leonardo Brião de; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. “Metodologia de Cartas” Como Forma de Análise dos Trânsitos Urbanos de Jovens Contemporâneos. Revista FSA (Faculdade Santo Agostinho), v. 17, n. 02, 2020. Disponível em: http://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/1932. Acesso em: 28 mar. 2024.
BRAGIATTO, Gabriel Aparecido; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Juventudes e religião: estado de conhecimento sobre as produções brasileiras entre 2015 e 2019. Estudos de Religião, [S.l.], v. 37, n. 2, 2023. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/ER/article/view/10801. Acesso em: 28 mar. 2024.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei 8.069/90. Disponível em: Acesso em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. 28 mar. 2024.
BRASIL. Lei 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude-SINAJUVE. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852.htm. Acesso em: 28 mar. 2024.
FEIXA, Carles. De Jóvenes, Bandas y Tribus. Barcelona: Editorial Ariel SA, 1999.
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do "fim dos territórios" a multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
HOLZER, Werther. O conceito de lugar na geografia cultural-humanista: uma contribuição para a geografia contemporânea. GEOgraphia, Niterói, v. 5, n. 10, 2003. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13458. Acesso em: 28 mar. 2024.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo 2022. Brasília, DF: IBGE, 2022.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel; KAERCHER, Nestor. O jovem contemporâneo e sua escola: sobre encontros e desencontros. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 321–340, 2016. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1509. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Jovens olhares sobre a cidade: lugares e territórios urbanos de estudantes porto-alegrenses. 2020. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9109. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Juventudes e Educação: estado da arte de publicações em revistas A1 de universidades federais brasileiras (2010 –2019). Revista Educar Mais, v. 5, n. 2, 2021a. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2279. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Os jovens de Porto Alegre: da escola para cidade. Caxias do Sul, RS: Educs, 2021b. Disponível em: https://www.ucs.br/educs/livro/os-jovens-de-porto-alegre-da-escola-para-a-cidade/. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel; BARBOSA, Júlia SIlveira. O estado do conhecimento sobre juventudes, sexualidades e educação em trabalhos de pós-graduação brasileiros (2015-2019). Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 5, n. 15, p. 112–127, 2021. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/263. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel; SANTOS, Andreia. Análise das percepções de jovens da cidade de Porto Alegre sobre a pandemia da Covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 6, n. 16, p. 28–37, 2021. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/293. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel; LACERDA, Miriam Pires Correa de. Juventudes brasileiras e a pandemia da COVID-19: apontamentos sobre educação e saúde mental. In: Vieira, Cristina Pereira; Henriques, Susana; Moreira, J. António (organizadores). A capacitação para a educação digital e em rede: género, equidade e desenvolvimento: perspetivas internacionais. Ano de publicação: 2022. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/12369. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel (org.). Geografias das Juventudes. Porto Alegre, RS: GEPJUVE, 2023a. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/256855. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Geografias das Juventudes: a construção do estado da arte na pós-graduação brasileira. Para Onde!?, v. 17, n. 2, 2023b. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/paraonde/article/view/130242. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Análise das pesquisas sobre juventudes na pós-graduação da Geografia brasileira. Revista de Geografia, [S. l.], v. 40, n. 3, p. 100–118, 2023c. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistageografia/article/view/259381. Acesso em: 28 mar. 2024.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel; PIMENTA, Melissa de Mattos (orgs.). Juventudes e Territórios. Porto Alegre, RS: GEPJUVE, 2023. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/256981/001166652.pdf?sequence. Acesso em: 28 mar. 2024.
PAIS, José Machado. Lufa-lufa cotidiana: ensaios sobre Cidade, Cultura e Vida urbana. Lisboa: ICS, 2015.
PELLANDA, Andressa; FROSSARD, Marcele (orgs.). Grêmios e coletivos estudantis: mapeamento qualitativo nacional. São Paulo: Instituto Campanha, 2023. Disponível em: https://campanha.org.br/acervo/mapeamento-de-gremios-estudantis-no-brasil/. Acesso em: 28 mar. 2024.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: espaço e tempo: razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
SANTOS, Gabriela Borba Bispo dos Santos; OLIVEIRA, Leonardo Brião de; BARBOSA, Júlia Silveira; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Culturas Juvenis: Um Estudo Sobre as Vivências dos Estudantes do Colégio de Aplicação da UFRGS. Revista FSA (Faculdade Santo Agostinho), v. 16, p. 199-218, 2019. Disponível em: http://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/1729. Acesso em: 28 mar. 2024.
SILVA, Gabrielle Bezerra da; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Quem são os jovens que vivenciam o “novo” Ensino Médio? Um estudo de caso em Porto Alegre/RS. Revista Educar Mais, v. 7, 2023. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/3442. Acesso em: 28 mar. 2024.
SILVA, Gabrielle Bezerra da. A 'Reforma' do ensino médio pela perspectiva de jovens escolarizados: estudo de caso em uma escola da rede pública estadual em Porto Alegre-RS. Trabalho de Conclusão de Graduação, Curso de Geografia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2024. Orientador: OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/264376. Acesso em: 28 mar. 2024.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dr. Victor Hugo Nedel Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista GeoPUC pertencem aos seus respectivos autores, com os direitos de primeira publicação cedidos à Revista. Toda vez que um artigo for citado, replicado em repositórios institucionais e/ou páginas pessoais ou profissionais, deve-se apresentar um link para o artigo disponível no site da GeoPUC.
Os trabalhos publicados estão simultaneamente licenciados com uma Licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0.