Images and Geography: reports from psychopedagogical workshops at ColégioUniversitário Geraldo Reis (UFF)
DOI:
https://doi.org/10.64238/geopuc.2024.101Keywords:
school imaginary, geography teaching, psychopedagogical workshopsAbstract
The general objective of this article is to understand how symbolic images can contribute to the sensitive awakening of students and assist in their general education. Using the methodology of active imagination and image amplification, the research was carried out at Colégio Universitário Geraldo Reis (COLUNI), in the 6th year of Elementary School, more specifically in Geography classes. Psychopedagogical workshops wereheld and two of them are reported in this article. The study is anchored in the thoughts of Edgar Morin, James Hillman, Carl Gustav Jung, Gaston Bachelard, among others who travel the same paradigmatic soil. It is considered that the imaginary can favor the development of feeling combined withthinking. Thus, the adventure between emotion and reason can be constellated, building bridges and preparing students to think about space as a starting factor for the image and its ontological understanding.
Downloads
References
ANDRADE, Carlos Drummond de. A educação do ser poéti co. Jornal do Brasil, Rio de Janei ro – RJ, 20/ 07 / 74 htt p://www.conti outra.com/a-educacao-do-ser-poeti co-por-carlos-drum mond-de-andrade/#ixzz3vYL9z0nG.
ARAÚJO, A. F.; ARAÚJO, J. M. Imaginário Educacional: figuras e formas. Niterói: Intertexto, 2009.
ARAÚJO, A. F.; ARAÚJO, J. M. Artigo: Ritual iniciático e Imaginário Educacional n’As Aventuras de Pinóquio. Como um boneco de madeira reinventou a sua vida. Disponível em https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/13231/1/2_AlbertoAraujo_C1.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.
BACHELARD, G.O direito de sonhar. São Paulo: Difel, 1986.
BACHELARD, G. O Novo Espírito Científico. RJ: Tempo Brasileiro, 2000.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Contribuições para uma psicanálise do conhecimento. RJ: Contraponto, 2003.
BARCELLOS, Gustavo. Jung, junguianos e arte: uma breve apreciação. In: Pro-Posições. v. 15, n. I (43)- jan./abr. 2004.
CAMARGO, Daisy. Morin e Jung. Crítica do sujeito moderno e educação. SP: Xamã, 2007.
CHEVALIER, Jean & GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos. Rio de Janeiro: Editora José Olympio, 1999.
COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. Lisboa: Presença, 1989.
DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. Lisboa: Edições 70, 1993. 6ª ed.
GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da Educação. In: São Paulo Perspec. 14 (2),, 2000. Acesso em 10 de setembro de 2024 https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002
JUNG, Carl Gustav. Fundamentos de Psicologia Analítica: as conferências de Tavistock. SP: Editora Vozes, 1972.
JUNG, Carl Gustav. Memórias, Sonhos, Reflexões. Compilação e Prefácio de Aniela Jaffé, RJ: Editora Nova Fronteira, 1975.
JUNG, Carl Gustav. Natureza da psique. Petrópolis: Vozes, 2009.
HILLMAN, James. Re-vendo a psicologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
LYOTARD, Jean-François.O pós-moderno. RJ: José Olympio, 1993.
MAFFESOLI, Michel. A conquista do presente. RJ: Rocco, 1984.
MAFFESOLI, Michel. A contemplação do mundo. Porto Alegre: Artes e ofícios, 1995.
MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 1996.
MARENDINO, Rosane B. Re-vendo a presença da psicologia na escola através do cultivo da alma. In: Cadernos Junguianos, n° 10, p. 21-31, 2014.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. SP: Cortez/UNESCO, 1999.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. RJ: Bertrand Brasil, 2000.
NHARY, T. M. Paradigma da complexidade: novos olhares para a relação jogo e educação. In CHAVES, I.M. (org). Formação de professores: educação, cultura e imaginário. Niterói: Intertexto, 2006.
PAULA CARVALHO, José Carlos de. Antropologia das Organizações e Educação: Um Ensaio Holonômico. Rio de Janeiro: Imago, 1990.
PAULA CARVALHO, José Carlos de. Paradigma do Imaginário e Educação Fática: contribuições filosóficas e antropológicas. In: SANCHEZ TEIXEIRA & PORTO (org.). Imagens da Cultura: Um Outro Olhar. São Paulo: Plêiade, 33-43, 1999.
SANCHEZ TEIXEIRA, Maria Cecília. Antropologia, Cotidiano e Educação. Rio de Janeiro: Imago, 1990.
SILVEIRA, Nise. O Mundo das Imagens. SP: Ática, 1982.
SILVA, Adilson Tadeu; Menezes, Eduardo; Chaves Iduina Braun. Razão, espaço e imaginário na formação do professor de geografia. Rev.Elet. Educação Geográfica em Foco. Ano 1, Nº1, jan/jul 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosane Barbosa Marendino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista GeoPUC pertencem aos seus respectivos autores, com os direitos de primeira publicação cedidos à Revista. Toda vez que um artigo for citado, replicado em repositórios institucionais e/ou páginas pessoais ou profissionais, deve-se apresentar um link para o artigo disponível no site da GeoPUC.
Os trabalhos publicados estão simultaneamente licenciados com uma Licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0.