When the school is lost due to the eventuality of a place

Authors

Keywords:

School, Possible place, Not human, Event, School Place

Abstract

This article is interested in getting lost in the following question: What emerges from school when the border that separates it from life is broken by historical events and geographical eventualities? The inspiration comes from different authors who propose flows of thoughts in composition with Difference, highlighting the idea of eventuality as an enabler of openings that compose forces that allow other approaches to geographic space. In this occasional event, the non-human allies with the human characters, contributing to the affectations arising from encounters that took place at school, always wanting to go beyond its walls, fracturing the borders and bringing in zones of indetermination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELARD, G. A poética do devaneio. 4ª. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.

BERGSON, H. A ideia de tempo: Curso no Collège de France (1901-1902). São Paulo: Editora Unesp, 2022.

DARDEL, E. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. 1ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 1. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia 2, vol 4. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka: por uma literatura menor. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

DELEUZE, G. Bergsonismo. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. 2ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

HARVEY, D. A produção capitalista do espaço. 2ª ed. São Paulo: Annablume, 2005.

LARROSA, J. Pedagogia profana: Danças, piruetas e mascaradas. 6. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2019.

LATOUR, B. Ciência em ação: Como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: Editora Unesp, 2017.

MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. A língua da escola: alienante ou emancipadora? In: LARROSA, J. Elogio da escola. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p. 19-40.

MASSEY, D. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. 4ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

NIETZSCHE, F. Genealogia da moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

NIETZSCHE, F. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

OLIVEIRA, JR. W. Em busca do lá: educação, espaço e linguagem. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 3, p. 1161-1182, jul./set., 2017.

OLIVEIRA, JR. W. Geografias menores: potências de expressão entre imagens, pesquisa e educação. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 9, n. 17, p. 27-43, jan/jun., 2019.

SANTOS, M. A natureza do espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

Published

2024-12-23

How to Cite

SILVA, C. A. da. When the school is lost due to the eventuality of a place. GeoPUC, Rio de Janeiro, Brasil, v. 16, p. e00042, 2024. Disponível em: https://geopuc.emnuvens.com.br/revista/article/view/42. Acesso em: 3 feb. 2025.