When the school is lost due to the eventuality of a place
Keywords:
School, Possible place, Not human, Event, School PlaceAbstract
This article is interested in getting lost in the following question: What emerges from school when the border that separates it from life is broken by historical events and geographical eventualities? The inspiration comes from different authors who propose flows of thoughts in composition with Difference, highlighting the idea of eventuality as an enabler of openings that compose forces that allow other approaches to geographic space. In this occasional event, the non-human allies with the human characters, contributing to the affectations arising from encounters that took place at school, always wanting to go beyond its walls, fracturing the borders and bringing in zones of indetermination.
Downloads
References
BACHELARD, G. A poética do devaneio. 4ª. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.
BERGSON, H. A ideia de tempo: Curso no Collège de France (1901-1902). São Paulo: Editora Unesp, 2022.
DARDEL, E. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. 1ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 1. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia 2, vol 4. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka: por uma literatura menor. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
DELEUZE, G. Bergsonismo. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, G. Diferença e repetição. 2ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
HARVEY, D. A produção capitalista do espaço. 2ª ed. São Paulo: Annablume, 2005.
LARROSA, J. Pedagogia profana: Danças, piruetas e mascaradas. 6. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2019.
LATOUR, B. Ciência em ação: Como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. A língua da escola: alienante ou emancipadora? In: LARROSA, J. Elogio da escola. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p. 19-40.
MASSEY, D. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. 4ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
NIETZSCHE, F. Genealogia da moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
NIETZSCHE, F. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
OLIVEIRA, JR. W. Em busca do lá: educação, espaço e linguagem. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 3, p. 1161-1182, jul./set., 2017.
OLIVEIRA, JR. W. Geografias menores: potências de expressão entre imagens, pesquisa e educação. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 9, n. 17, p. 27-43, jan/jun., 2019.
SANTOS, M. A natureza do espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cleber Abreu da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista GeoPUC pertencem aos seus respectivos autores, com os direitos de primeira publicação cedidos à Revista. Toda vez que um artigo for citado, replicado em repositórios institucionais e/ou páginas pessoais ou profissionais, deve-se apresentar um link para o artigo disponível no site da GeoPUC.
Os trabalhos publicados estão simultaneamente licenciados com uma Licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0.